Ce înseamnă multitasking? E de ajutor sau te sabotează?

Vrei să fii mai bună, mai eficientă, să progresezi mai rapid, să faci cât mai multe lucruri într-un timp cât mai scurt, sunt aspectele centrale ale modului de lucru din lumea contemporană. Te străduiești în fiecare zi să îți maximizezi capacitatea de producție dar este bine să iei în considerare faptul că resursele tale de timp sunt finite. Într-o încercare de a gestiona toate resursele disponibile și să fii mai productivă, adeseori recurgi la multitasking.

Multitasking-ul implică îndeplinirea mai multor sarcini și rezolvarea mai multor probleme simultan sau într-un interval de timp cât mai scurt. Mulți aspiră să aibă abilitatea de a fi multitasking fie în sfera profesională, fie în cea personală. Cu toate acestea, este bine să ții cont de faptul că nu toți posedăm aceeași capacitate de concentrare și memorare.

Despre ce înseamnă multitasking, despre cât de bun sau rău este pentru tine, dacă ți se potrivește sau nu, vom vorbi mai pe larg în rândurile care urmează.

Ce înseamnă multitasking?

Capacitatea de a lucra la mai multe sarcini în același timp sau de a trece rapid de la o sarcină la alta, fără pauze, este cunoscută sub numele de multitasking. Denumirea acestei abilități a fost preluată din sfera tehnologică în care, se face referire la executarea mai multor activități simultan.

Într-un raport din anul 1965 al companiei IBM, termenul a fost utilizat pentru prima dată descriind capacitatea noului computer de a rula mai multe programe concomitent. De-a lungul timpului, multitasking-ul a fost perceput ca fiind o abilitate extraordinară de a face față cerințelor multiple într-o lume în continuă mișcare.

Multe cercetări sugerează că, în ciuda percepției inițiale, multitasking-ul poate avea o serie de repercusiuni negative. În special adolescenții sunt văzuți ca parte a ,,generației multitasking” fiind capabili să îndeplinească mai multe activități simultan, de exemplu să asculte muzică în timp ce își fac temele, comunică online în timp ce joacă jocuri sau vorbesc la telefon în timp ce folosesc calculatorul și îndeplinesc diverse sarcini de interes pentru ei.

Multitasking-ul în viața modernă a devenit o normă. Majoritatea oamenilor se confruntă cu mai multe sarcini pe care trebuie să le rezolve de-a lungul unei zile de muncă. Cu toate acestea, eficiența și necesitatea multitasking-ului reprezintă un subiect care poate să fie amplu dezbătut. Este foarte puțin probabil să mai întâlnești o persoană care să se ocupe doar de o singură sarcină sau să ducă la îndeplinire o listă de sarcini pe rând. Este important să înțelegi că multitasking-ul poate să ofere atât avantaje cât și dezavantaje. În timp ce pentru unele persoane poate să fie o soluție eficientă de a finaliza sarcinile pe care le are de îndeplinit mai repede, în timp ce pentru alții este o modalitate eficientă de a-i încurca.

Ce avantaje poate oferi multitasking-ul?

Prin multitasking, trecerea de la o activitate la alta, se poate menține un flux constant de lucru. De asemenea, este o modalitate dinamică și flexibilă prin care poți face față la cerințele complexe ale vieții moderne. Multitasking-ul oferă numeroase avantaje iar cele mai importante sunt:

  • Îmbunătățirea eficienței

Multitasking-ul permite realizarea sarcinilor într-un interval de timp destul de scurt. Un profesionist va putea să gestioneze mai multe sarcini deodată cu ușurință în timp ce altul, poate să se concentreze doar pe o singură activitate. Multitasking-ul este o practică obișnuită în viața de zi cu zi și poate să fie esențială mai ales în cazul sarcinilor repetitive.

  • Creșterea productivității

Un profesionist poate să fie multitasking și să producă un profit. De asemenea, un profesionist care își cunoaște foarte bine activitățile pe care le desfășoară poate să se angajeze și să îi ajute pe colegii lui în a le oferi suport sau să preia anumite sarcini. Multitasking-ul este o abilitate grozavă în folosul unei companii deoarece sporește productivitatea generală.

  • Dezvoltarea rezistenței

Multitasking-ul necesită un nivel ridicat de concentrare pentru a putea naviga cu ușurință printre sarcini. Această practică consolidează capacitatea de concentrare și adaptabilitatea mentală, oferind o rezistență crescută la stres și schimbare într-o lume în continuă evoluție.

  • Flexibilitate și adaptare

Capacitatea de a trece rapid între diverse sarcini și de a le gestiona simultan îmbunătățește flexibilitatea și adaptabilitatea. Multitasking-ul stimulează focalizarea și capacitatea de adaptare la cerințele variate ale mediului de lucru în continuă schimbare.

  • Diversificarea activităților

Prin multitasking monotonia poate să fie evitată iar pe termen lung poate să ajute la diversificarea sarcinilor repetitive.  Activitățile devin mai variate în rutina zilnică și, totodată poate să contribuie la păstrarea sănătății mentale.

Care sunt dezavantajele multitasking-ului?

Deși poate să crească productivitatea și să ofere o serie de avantaje care nu sunt de ignorat, în anumite condiții poate să aducă cu sine și o serie de dezavantaje. Cea mai importantă condiție pentru ca multitasking-ul să funcționeze este să se aplice în cazul unor sarcini ușoare cu care ești deja familiarizat. În caz contrar, poate să producă efectul invers și să te autosabotezi. Așadar, iată care sunt dezavantajele pe care le-ar putea aduce cu sine multitasking-ul:

  • Productivitate scăzută

În momentul în care te ocupi de mai multe sarcini deodată, acest lucru poate să provoace stres și la final să nu mai fie finalizată nici o sarcină. De asemenea, este posibil ca unele sarcini să fie îndeplinite cu greșeli sau incomplet. Așadar, pentru o productivitate ridicată, așa cum am menționat anterior este important ca multitasking-ul să se aplice numai în cazul sarcinilor simple.

  • Distragerea atenției

Este posibil ca o persoană să nu poată să se concentreze asupra sarcinilor multiple mai ales în cazul în care are de îndeplinit o sarcină mai minuțioasă care necesită atenție la capacitate maximă.

  • Uitare

Este posibil ca atunci când ai de îndeplinit diverse sarcini și să aplici multitasking-ul pe termen lung, să uiți de anumite lucruri mărunte. Aceste sarcini mărunte se adună și creează stres deoarece se apropie termenul limită de predare al acestora și, în realitate nu ai nimic finalizat. Este important ca în paralel să fii organizat și ar fi util să folosești un planner pentru a te asigura că ai totul sub control.

  • Ar putea să apară greșeli

Multitasking-ul forțează creierul să se cupleze și să se decupleze rapid în momentul în care trece de la o activitate la alta. Unele persoane care insistă să fie multitasking pe termen îndelungat, au un risc mai crescut să greșească.

Distribuie:
Distribuie
Scrie un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *