Folosirea intensa a franei si presiunea exercitata asupra componentelor sistemului de franare face ca acestea sa se deterioreze usor, iar un stil de condus sport sau agresiv pot contribui la uzarea mai rapida a acestora. Drept urmare, exista o serie de probleme care apar in foarte multe situatii si la orice model de autovehicul, unele dintre acestea fiind:
- Ovalizarea discurilor de frana
Una dintre cele mai des intalnite situatii in care soferii sunt nevoiti sa inlocuiasca discurile de frana, chiar daca durata de viata a acestora nu a expirat, este ovalizarea. Chiar si soferii necunoscatori au auzit de o astfel de problema si stiu ca solutia este inlocuirea discurilor de frana cu unele noi. Prin urmare, va fi nevoie de un nou set de discuri de frana fata pentru Insignia.
Cauzele care pot duce la ovalizarea discurilor sunt mai multe, de la o utilizare necorespunzatoare – de exemplu, in primele sute de kilometri dupa inlocuirea discurilor, trebuie sa se evite franarile bruste si prelungite – la folosirea unor astfel de componente de slaba calitate. De asemenea, si intrarea in contact a discurilor incinse cu un lichid rece pot avea acelasi efect neplacut.
De aceea, soferii trebuie sa fie foarte atenti pentru a-si proteja sistemul de franare si sa inlocuiasca elementele deteriorate imediat cum acestea incep sa creeze probleme. Printre simptomele pe care le pot avea discurile de frana ovalizate se afla aparitia unor vibratii resimtite in volan, mai ales la franare, dar si o bataie neobisnuita la pedala de frana.
Cum aceste semne pot aparea si din alte cauze, se recomanda verificarea intregului sistem de franare intr-un service autorizat, unde masina poate fi ridicata pe un elevator pentru o mai buna vizibilitate a componentelor.
- Supraincalzirea discului de frana
O alta problema des intalnita la sistemul de franare este supraincalzirea discurilor. Aceasta apare ca urmare a procesului de franare dintre discuri si placutele de frana. Desi este un proces normal si fara riscuri, un stil de condus agresiv si o defectiune a acestui sistem va contribui la cresterea frecarii si, implicit, a temperaturii, care va reduce la minimum eficienta sistemului de franare.
Printre cauzele care determina aparitia unei astfel de probleme se afla instalarea incorecta a placutelor de franare, deformarea discului, folosirea placutelor si discurilor de franare si dupa expirarea perioadei de viata sau folosirea unor astfel de componente de slaba calitate.
Din pacate, aceasta problema nu provoaca niciun simptom, astfel ca o supraincalzire a discurilor de frana poate fi identificata numai printr-o inspectie vizuala. In cazul in care se observa schimbarea culorii discurilor, in portocaliu stralucitor – cand este incins – sau purpuriu – dupa ce s-a racit – atunci trebuie identificata rapid cauza problemei.
Dupa stabilirea cauzei care a dus la supraincalzirea discurilor de frana si rezolvarea acesteia, inlocuirea discurilor afectate este absolut obligatorie. Astfel ca vizita la service-ul auto nu ar trebui amanata.
Soferii se mai pot confrunta si cu fisuri sau deformari aparute la nivelul discurilor de frana, de aceea trebuie sa fie foarte atenti la semnele pe care le ofera masina lor si sa nu amane verificarile periodice.