Exercitiile fizice pe timpul sarcinii. Da sau nu?

In timpul sarcinii, mai ales in primul trimestru, cele mai multe femei se lovesc de senzatia de epuizare si somnolenta, iar sportul si exercitiile fizice devin o notiune greu de conceput. Tot mai multi specialisti sustin ca exercitiile fizice sunt intocmai solutia pentru neplaceriile ce iau adesea prin surprindere femeile aflate la prima sarcina.

Miscarea si exercitiile fizice usoare sunt remedii bine cunoscute pentru starile de depresie ce pot aparea in perioada in care viitoare mamica se obisnuieste cu schimbarile ce intervin la instalarea sarcinii, schimbari ce pot fi adesea coplesitoare. Pe de alta parte, exercitiile fizice si sportul in general trebuie tratate cu mare atentie in perioada sarcinii, regula de aur fiind ca niciuna din acest gen de activitati sa nu fie inceputa sau sustinuta fara a cere mai intai sfatul medicului. Nivelul de dificultate a exercitilor fizice ce pot fi efectuate in timpul sarcinii depinde in primul rand de pregatirea fizica si starea de sanatate.

Beneficiile exercitiilor fizice in timpul sarcinii

Daca sarcina nu este una cu probleme sau complicatii, exercitiile fizice sunt cu siguranta o modalitate in plus de a asigura o nastere usoara, dar si sanatatea viitoarei mamici si a bebelusului. Sportul si miscarea ajuta la:

1. Mentinerea starii de bine: Schimbarile ce au loc in corpul unei viitoare mamici sunt adesea coplesitoare, mai ales in primele cateva luni. Sportul poate ajuta la sporirea energiei si relaxarii, combatand in acelasi timp depresiile minore ce pot aparea in primul trimestru de sarcina, dar si ultimul. De asemenea, in timpul exercitilor fizice se elibereaza endofrinele, supranumite moleculele fericirii.

Mai mult decat atat, miscarea si exercitiile moderate:

  • reduc intensitatea durerilor de spate in ultima parte a trimestrului doi si pe parcursul trimestrului al treilea si ajuta la intarirea incheieturilor ce se slabesc in timpul sarcinii datorita schimbarilor hormonale.
  • ajuta in combaterea constipatiei, o problema des intalnita pe parcursul sarcinii.
  • ajuta la un somn linistit, reducand senzatiile de stres si anxietate.

2. Revenirea la silueta de dinainte de sarcina: desi nu este indicat ca pe parcursul sarcinii sa se tina orice fel de cura de slabit, nu toate femeile iau la fel de mult in greutate. Diferenta se face in special intre viitoarele mamici cu un stil de viata activ si acelea ce lucreaza la birou si au o viata sedentara. Mentinerea tonusului muscular va face minuni in perioada de recuperare de dupa nastere.

3. Pregatirea pentru o nastere mai usoara: Un corp bine tonifiat si o inima puternica fac minuni in momentul nasterii. Exista o serie de exercitii numite exercitii Kegel ce contribuie la intarirea muschilor pelvisului ce sustin uterul si la cresterea fluxului sanguin in acea zona, ajutand astfel la o nastere mai usoara.

Ce exercitii sunt recomandate pentru femeile gravide?

In ciuda tuturor acestor avantaje, nu orice tip de exercitiu fizic este recomandat in timpul sarcinii. De fapt, exista o serie lunga de sporturi (sporturile de contact de exemplu) si exercitii potential periculoase ce trebuiesc evitate. Printre potentialele pericole puse de practicarea anumitor sporturi sau exercitii nerecomandate pe perioada sarcinii se numara traumele abdominale rezultate prin lovire sau cadere, dar si supraepuizarea, toate acestea putand cauza complicatii.

Atunci cand viitoarele mamici se hotarasc sa inceapa sau sa continue un program de exercitii zilnic, acestea trebuie sa ia in considerare urmatoarele:

  • exercitiile trebuie sa fie moderate, fara miscari bruste, iar activitatea trebuie sa se desfasoare intr-o camera spatioasa, unde nu exista riscul de accidentare.
  • trebuie evitate exercitiile ce pun corpul intr-un echilibru precar sau pot rezulta in caderi si exercitiile ce se concentreaza pe muschii abdominali, precum abdomenele sau flotarile.
  • mersul pe bicicleta este una dintre cele mai recomandate activitati pentru mentinere, insa datorita riscului de accident, este bine ca pe parcursul sarcinii, cand centrul de greutate al viitoare mamici se schimba, acestea sa foloseasca fie biciclete medicinale, fie sa inlocuiasca mersul cu bicicleta cu mersul pe jos.

Cel mai important la inceperea unui program de exercitii este sfatul medicului, doar acesta poate decide in ce masura acestea sunt sau nu recomandate pentru fiecare viitoare mamica in parte.

In cazul unor efecte secundare in timpul exercitiilor zilnice, precum ameteala, stari de voma pronuntate, contractii sau sangerari vaginale, activitatea trebuie intrerupta imediat si contactat medicul in cel mai scurt timp.

Distribuie:

Faci un comentariu sau dai un răspuns?