Ghid pentru mamicile soferite: cum contribuie anvelopele la reducerea consumului de carburant?

Unicul contact al automobilului cu suprafata terestra se realizeaza prin intermediul anvelopelor, asadar manevrabilitatea, aderenta – eficacitatea accelerarii si eficienta franarii – si tinuta de drum depind, esential, de calitatea pneurilor. Mai mult decat atat, consumul de carburant este influentat in mod direct de setul de anvelope cu care este echipat autovehiculul. Acest aspect este important pentru orice conducator auto, iar randurile de mai jos va vor explica de ce. 

Influenta rezistentei la rulare

Rezistenta la rulare este raportul dintre energia folosita pentru a genera miscare si factorii externi care incetinesc miscarea rotii. Este influentata de aerodinamicitate, greutate, structura si forma suprafetei de rulare a pneului, precum și de nivelul presiunii din anvelopa si de micro alunecare. Prin urmare, este logica – si necesara – selectarea anvelopelor care au clasa A trecuta pe eticheta, fie de la un showroom, fie dintr-un magazin online de anvelope si jante. Alegeti, astfel, o componenta cu eficienta energetica sporita pentru autoturism.

Structura si greutatea anvelopei 

Greutatea afecteaza, in mod direct, consumul de combustibil: daca este mai mare si rezistenta la rulare este mai mare, deci energia necesara punerii in miscare a rotii trebuie sa creasca. De exemplu, anvelopele de iarna sunt mai grele decat cele de vara si au un profil mai inalt, ceea ce se traduce printr-un consum mai ridicat de combustibil.

Structura anvelopei influenteaza si ea consumul de carburant. Modelele cu o constructie diagonala, formate din mai multe straturi suprapuse de cauciuc si cu o structura mai putin flexibila si mai sensibila la supraincalzire, au o rezistenta la rulare cu minim 20% mai mare decat a anvelopelor cu constructie radiala – inventate de Michelin. Acestea permit flancului si benzii de rulare sa functioneze independent.

Profilul anvelopei

Influenteaza, in mod evident, consumul de combustibil, fiecare model avand avantajele si dezavantajele sale: 

  • nervura sau rib – rezistenta mai mica la rulare, o buna stabilitate directionala, dar control slab la franare si accelerare pe carosabil umed;
  • canelura – caneluri perpendiculare pe circumferinta anvelopei, cu o capacitate de franare si tractiune excelenta, dar zgomot ridicat la viteza mare si rezistenta mare la rulare; 
  • nervura-canelura – stabilitate directionala ridicata si eficienta inalta la franare si tractiune; 
  • bloc-simetric – utilizat, indeosebi, la anvelopele de iarna, ofera control bun al directiei si stabilitate pe carosabil umed sau acoperit cu zapada, dar se uzeaza mai rapid; 
  • bloc-asimetric – proiectat pentru optimizarea cerintelor opuse de aderenta pe drum uscat si dispersie eficienta a apei pe carosabil umed;
  • directional – profil cu multe caneluri simetrice, orientate in aceeasi directie. Este alegerea optima pentru stilul de condus sportiv, ideal pentru rularea pe carosabil umed. 

Dimensiunea anvelopei

Cauciucurile cu profil redus sunt mai rigide, deci, au o rezistenta la rulare mai scazuta. Riscul alunecarii laterale este semnificativ redus, eficienta tractiunii este mult mai buna, ceea ce implica accelerare si franare eficiente si un consum de combustibil mai redus. Asadar, daca profilul anvelopei este mai mare, consumul de combustibil creste. 

Influenta presiunii in pneuri

O presiune neconforma in pneuri influenteaza negativ atat tinuta de drum, cat si consumul de combustibil si uzura anvelopelor. Astfel, o presiune scazuta, sub standardul recomandat de producator, conduce la o deformare accentuata a anvelopei si, deci, la o rezistenta la rulare mai mare, cu un consum de combustibil mai ridicat. Acest aspect constituie unul dintre motivele pentru care, in prezent, sistemele de monitorizare a presiunii in pneuri au devenit echipare standard pe majoritatea modelelor si marcilor relevante pe piata auto. 

O presiune mai mare decat cea recomandata ar reduce, in teorie, consumul de combustibil. Este necesar, totusi, sa tinem cont de faptul ca presiunea inalta provoaca uzura neuniforma a benzii de rulare, indeosebi, pe mijlocul acesteia, creste semnificativ si riscul de explozie si scade nivelul de manevrabilitate si aderenta.  

Anvelopele uzate ar putea fi o solutie?

Pe masura ce anvelopele se uzeaza, adancimea profilului benzii de rulare se micsoreaza si rezistenta la rulare scade; de asemenea, rigiditatea anvelopelor creste. Da, consumul de combustibil se reduce in aceste conditii, insa, trebuie avut in vedere ca aderenta din ce in ce mai scazuta a unei anvelope uzate influenteaza negativ manevrabilitatea autovehicului si chiar siguranta deplasarii acestuia. Cu alte cuvinte, riscul de explozie este semnificativ sporit, indeosebi, in zilele cu temperaturi ridicate.

Distribuie
Scrie un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *