Din ratiuni de eficienta, un angajator cauta sa cunoasca si sa selecteze candidatii potriviti pentru locul de munca vacant inca de la momentul vizualizarii CV-ului si a scrisorii de intentie. De aceea, este fundamental sa subliniezi in interiorul acestora abilitatile care, in completarea cunostintelor teoretice si a experientei de lucru, pot convinge angajatorul ca esti alegerea perfecta pentru job.
In prezent, fisa postului pentru un loc de munca intr-o companie privata nu se rezuma strict la capacitatile si experienta necesare pentru indeplinirea unei activitati specifice. Candidatul ideal nu mai poate fi doar un excelent „meserias”, ci trebuie sa detina un complex de aptitudini care-l recomanda drept lucrator polivalent. Trebuie sa fie si un bun comunicator, de preferinta in cel putin o limba straina, un cunoscator al solutiilor software de tip Office, posesor al unui permis de conducere si, în general, sa aiba orice tip de aptitudini utile companiei.
Cunoasterea unei limbi straine
O abilitate foarte cautata – in fapt, o cerinta in marea majoritate a anunturilor de angajare – este stapanirea a cel putin uneia dintre limbile de circulatie internationala. In marea majoritate a cazurilor, aceasta este engleza. Asadar, este important sa urmezi cursuri de limba engleza pentru ca:
- una din cinci persoane la nivel global vorbeste aceasta limba, fiind utilizata oficial in 53 de tari;
- se foloseste in domenii vitale, precum tehnologia IT, stiinta, aviatia, diplomatia, turismul;
- este bazata pe un alfabet simplu, cu o gramatica destul de usor de invatat;
- are un vocabular bogat si, odata asimilata, permite accesul la arii vaste de informare – carti, publicatii online etc;
- poti afla cu usurinta la ce nivel esti datorita unui test iar apoi sa obtii o certificare atesta acest nivel.
Cunostinte IT
O alta abilitate pe care este bine sa o ai in portofoliu este operarea unui computer. Intr-o epoca in care gestionarea si realizarea sarcinilor de munca, interactiunea cu echipa si alte activitati se muta in cloud, cunostintele de utilizare a programelor de calculator sunt esentiale. In functie de natura si specificitatea locului de munca, bagajul minim de cunostinte de operare PC poate varia de la cunoasterea unuia dintre sistemele de operare – Windows, MacOS sau Linux – si a pachetului de aplicatii Office, pana la programe de editare grafica, proiectare etc.
Permis de conducere
O mare parte dintre anunturile de angajare solicita si detinerea permisului de conducere categoria B. Acest lucru se intampla deoarece exista numeroase situatii in care este necesara deplasarea in teren – pentru evaluarea stadiului indeplinirii lucrarilor, interactiunea cu autoritatile, clientii sau furnizorii. In plus, e util sa detii si o experienta minima in conducerea unui autovehicul, mai ales in centrele urbane aglomerate.
Abilitati personale
Pe langa setul minim de cunostinte si aptitudini indicate mai sus, angajatorul va cauta sa identifice acei candidati care poseda si o serie de caracteristici absolut necesare pentru o integrare facila:
- Deschidere la nou – tradusa prin capacitatea unei persoane de a se adapta cat mai usor si rapid la proiecte si colegi noi, situatii neprevazute; gestionarea eficienta a schimbarilor si stapanirea de sine in fata provocarilor inerente unui serviciu sunt caracteristici ale unui psihic puternic, echilibrat, care poate face fata cu succes activitatilor.
- Gandire analitica – rationamentul bun, analiza critica a situatiilor si a solutiilor sunt esentiale pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii.
- Leadership – abilitate des urmarita, angajatorul cautand omul care poseda capacitatea de-a fi model de urmat si sursa de inspiratie pentru cei din jur. Daca arati ca esti empatic, ca poti delega sarcini si administra modul lor de indeplinire, te vei afla in fruntea listei de candidati eligibili.
- Creativitate si autonomie in luarea deciziilor – sunt necesare inventivitatea si gasirea solutiilor eficiente pentru problemele ce apar in fluxul de lucru. De asemenea, trebuie sa poti prelua un proiect si sa-l duci la bun sfarsit, fara avea nevoie de ajutor si fara a consuma resurse in mod excesiv. Pentru a putea functiona autonom, este fundamental ca, pe langa cunostintele de specialitate, sa ai capacitate de invatare si adaptare rapida la fluxul informational specific companiei.
In concluzie, daca vrei sa reusesti in procesul de obtinere a locului de munca visat, ai nevoie de o autoevaluare corecta si de masuri concrete pentru imbunatatirea abilitatilor si a cunostintelor. Iar daca acestea sunt deja prezente, atingerea obiectivului va tine doar de abilitatea personala de-a convinge angajatorul ca esti candidatul perfect. Iti dorim mult succes!