Antioxidanti, o solutie pentru radicalii liberi si imbatranire

Legatura dintre antioxidanti si imbatranire este ca odata cu trecerea timpului, la persoanele in varsta, diviziunea celulelor si inlocuirea celulelor moarte incetineste. Astfel, organismul este predispus la boli si la aparitia efectelor imbatranirii. Antioxidantii ajuta la accelerarea procesului de diviziune si inlocuire a celulelor, iar in acest mod previne imbatranirea si anumite boli, cum ar fi: boli de inima, cancer, tulburari degenerative ale creierului, diabet zaharat. Atat timp cat celulele sunt mentinute sanatoase, iar cele cancerigene sunt distruse, organismul va avea mai multa energie si imunitate.

Un alt mod prin care antioxidantii ajuta este relaxarea vaselor de sange si scaderea oxidarii colesterolului nesanatos, micsorand astfel riscul unui atac de cord sau al unui accident vascular cerebral.

Despre antioxidanti si rolul lor

Alimente bogate in antioxidanti

Antioxidantii sunt o categorie de vitamine nutritive care protejeaza organismul de actiunea nociva a radicalilor liberi. Mai exact, antioxidantii sunt molecule capabile sa inhibe oxidarea unei alte celule si fac parte din mecanismul natural care protejeaza organismul de atacurile speciilor reactive de oxigen.

Exista mai multe categorii de clasificare a antioxidantilor:

  1. Dupa cerintele enzematice:
  • Enzematici (descompun si elimina radicalii liberi)
  • Non-enzematici (intrerup reactiile in lant ale radicalilor liberi)
  1. Dupa solubilitatea in apa si grasime:
  • Hidrofilici (solubili in apa- se pot gasi in sange): vitamina C
  • Hidrofobici (solubili in grasime- localizati in celulele membranelor): vitamina C, vitamina A
  1. Dupa dimenisiunea moleculara:
  • cu molecule mici (elimina speciile reactive de oxigen)
  • cu molecule mari (apara proteinile si enzimele speciale pentru ADN)

Cei mai cunoscuti antioxidanti sunt: vitamina A, vitamina C, vitamina E, Seleniu. Alimentele in care ii putem gasi:

  • legume: broccoli, spanac, varza, rosii, morcovi, ardei rosu, sfecla, fasole
  • fructe: portocale, piersici, caise, struguri, prune, fructe de padure, mere
  • fructe oleaginoase
  • ceai verde
  • peste, carne rosie, oua, carne de pui
  • ciocolata neagra

Trebui sa stiti ca nu consumul in cantitati mari al acestor produse este important, ci diversitatea lor. Este indicat sa consumati o cantitate mai mica din fiecare tip de antioxidant decat o cantitate mare dintr-unul singur.

 Ce sunt radicalii liberi si care sunt efectele lor?

Am tot precizat mai sus de prezenta radicalilor liberi in organism care rezulta din procesele metabolice si de productie a energiei. Radicalii liberi sunt produsi de organism ca raspuns biologic la toxinele din mediu, provenite din aerul poluat, fumul de tigara, chimicale, raze ultraviolete, radiatii sau chiar medicamente. Ei pot aparea chiar si din cauza unui efort fizic depus sau a unor procese inflamatorii. Acestia pot altera sau modifica ADN-ul  sau ARN-ul astfel incat celulele sa se multiplice rapid si continuu, proces care poate duce la aparitia cancerului.

Cum ne putem proteja de radicalii liberi?

Nu trebuie sa va ganditi la acestia ca la un lucru rau in totalitate, deoarece ei ne ajuta sa producem energie si sa luptam cu infectiile. Problema apare cand sunt in exces pentru ca duc la imbatranirea prematura a celulelor.

Putem sa echilibram balanta consumand produse care contin antioxidanti si avand o atitudine relaxata si optimista pentru ca stresul mintal si emotional genereaza radicalii liberi.

Distribuie:

Lasă un răspuns